A marokkói színek alkalmazása
A hűvös hatású fehérek és törtfehérek, valamint a meleg homok- és földszínek, mint az arany, sárgaokker, homokkő, bézs, pink-vörös és umbrabarna uralják a marokkói színvilágot, főleg a festett falakon. Az iszlám jelképes színének, a zöldnek gazdag skálája ugyanolyan jellemző, mint a kéké – a világostól a sötétig, a tompa tónusoktól az élénkekig. A feketén kívül jellegzetes színek az élénk sárgák, pinkek, markáns vörösek és lilák, melyek főként a csempeburkolatok mintájában, a festett bútorokon, a bútorszöveten tűnnek fel. A zöldhöz hasonlóan ezeket a színeket is a marokkói kertek és gyümölcsösök ihlették.
Fent: Gyakoriak az erős, élénkkékek a marokkói dekorációban – főleg az ajtók, redőnyök, csempék színeként. Az 1920-as években jöttek divatba, amikor Louis Majorelle francia festő és tervező széles körben alkalmazta saját, marrákesi villájában.
Fent: A hűs fehérek is kedveltek. Kontrasztjukat néha föld-, kő- és téglaszínek, illetve a helyi faanyagok natúr tónusai adják.
- A marokkói stílus
- Dâr Tamsna (marokkói stílus)
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Fent: Az intenzív, sötétebb „Majorelle”-kékek mellett a világosabb és visszafogottabb, kevésbé tükröző árnyalatok is fontosak. Itt kontrasztos színek segítik a faragott elemek, kiegészítők formáinak elkülönülését.
Fent: A zöldnek széles skálája van jelen a marokkói dekorációban. A világosabbak közül a mandulazöld, a sötétebbek közül főleg a feketébe hajló „asztrálzöld” és olajzöld emelkedik ki.
Fent: A marokkói díszítésben a kékek és sárgák gyakran kerülnek egymás mellé. Inkább kiegészítő, mintsem diszharmonikus színek – többnyire erősítik a másik kromatikus intenzitását vagy telítettségét. Itt a Majorelle-kék redőnyökhöz a sárgaokker színű ablak kőkeretezése társul, semleges hátterük pedig a fehér fal. Az így keletkezett élénk kompozíció inkább inspirál, mintsem hogy fárasztaná a szemet.
Fent: A különböző építészeti elemek színezéssel való kiemelése még jobban érvényesül, ha kontrasztszíneket alkalmaznak. Itt a homokkőből faragott íves ajtó- és ablakkeret markánsan rajzolódik ki a fehérre meszelt falfelületen. A Majorelle-kék ajtó- és ablakkeretek is ezért emelkednek ki környezetükből, míg felülvilágítójuk profilléceit fehérre festették.
Fent: A La Maison Arabé nappalijának színvilágát a marrákesi régi piac (souk) hagyományos színei ihlették. A hideg és meleg tónusok egyensúlyban vannak: hideg a fehér mennyezet, a kék bútorszövet és kandallókeret, kontrasztjukat pedig a szivacsolt falfestés, a terrakotta padlóburkolat, valamint a vörös-pink-sárga kelim szőnyeg adja.