A faanyag külső megjelenése
A külső megjelenés a faanyag azon jellemzőinek összessége, melyeket különböző érzékszerveinkkel (látás, tapintás) határozhatunk meg. Ilyen a szín, a rajzolat, a fény, a szöveti finomság. Ezek esztétikai jellemzők, melyek a faanyag használati értékéhez nagymértékben hozzájárulnak.
A fa színe
A fa természetes színét sárga, vörös, barna árnyalatok határozzák meg. A sejtfal alkotóinak a színe minden fafaj esetén, ugyanaz (a cellulóz fehéres, a lignin vörösbarna). A sejtekben lerakódott járulékos- és festékanyagok miatt a szín fafajonként mégis különböző, a fehértől a feketéig számos árnyalatú lehet.
A mérsékelt égövi fafajok színskálája szűkebb, mint a trópusi fajtáké. Néhány mérsékelt égövi fafajnál is előfordulnak extrémebb színhatások (pl. a cseresznye zöldes, az akác zöldes, aranyló fénye, a szilva lilás árnyalata). A legélénkebb, illetve a legsötétebb színek a trópusi fafajokra jellemzők (pl. ében, paliszander, mahagóni, meranti).
Egy-egy fafaj színe nem egyöntetű, vagyis többféle színárnyalatból tevődik össze. A színes geszt sötétebb, mint a szijács (a színtelen geszt és a szijács színe között nincs eltérés). A késői paszta sötétebb színű, mint a korai paszta. Egyes fahibák (pl. a vaseresség) szintén megváltoztatják a fa természetes színét. A különböző termőhelyekről származó egyedek igen eltérő színűek lehetnek.
A külső károsító hatások lényeges színváltozást okozhatnak. A gombafertőzés, az élő fatörzs mechanikai sérülései, a hőmérsékleti szélsőségek álgesztesedést, és ezzel színbeli tarkaságot eredményeznek (pl. barnabélű kőris, álgesztes bükk, nyár stb.).
A beltérben használt faanyag színe a napfény és levegő hatására mélyül, ha eredetileg világosabb árnyalatú volt, és fakul, ha sötétebb árnyalatú volt. Egyes fajok színe csak a döntést követő száradás után alakul ki (pl. az éger).
A különféle fafeldolgozási technológiákhoz is lényeges színváltozás kapcsolódik. A gőzölés markáns színmélyülést, illetve a felületek színbeli tarkaságának kiegyenlítését okozza: a fehér színű bükk vörössé, a zöldes, aranybarna akác sötétbarnává, a csíkozott dió egyöntetű barnává változik stb. A felületkezelő anyagok (műgyanta lakkok, természetes filmképzők) szintén mélyítik a felületek színét. A természetes szín, pácolással, fehérítéssel teljesen megváltoztatható.
A fa rajzolata
Rajzolatnak nevezzük a makroszkópos szerkezeti részek által a faanyag felületein létrehozott jellegzetes mintázatot. A rajzolat leginkább szembeötlő részét az évgyűrűk ívei adják.
A vágási iránytól, tehát az anatómiai metszettől függően a fa rajzolata háromféle lehet:
- A bütün az évgyűrűk koncentrikus (vagy excentrikus) körívek formájában helyezkednek el, de fafajtól függően hullámosak is lehetnek. A bélsugarak az évgyűrűk ívére merőleges, hosszú, világosabb színű, sugárirányú vonalakként vehetők észre.
- A sugármetszeten az évgyűrűk párhuzamos csíkos-vonalas, ún. frízes rajzolatot hoznak létre. A bélsugarak kisebb-nagyobb méretű fényes pöttyök, foltok vagy az évgyűrűk vonalára merőleges csíkok, sávok formájában jelennek meg (bélsugártükrök).
- A húrmetszeten az évgyűrűk parabolikus, lángnyelvszerű, ún. flóderos rajzolatot alkotnak. A bélsugarak hosszanti, alacsonyabb-magasabb, sötétebb színű vonalak vagy orsó alakú vonalkák formájában jelennek meg.
A fa rajzolata természetesen nem csak a vágási iránytól, hanem a fafajtól is függ. A rajzolatot kialakító makroszkópos szerkezeti részek nem minden fafaj esetén láthatók egyforma mértékben:
- A tűlevelűek rajzolata igen egyszerű, de határozott: az évgyűrűk színben eltérő korai és késői pasztái hozzák létre.
- A gyűrűslikacsú lombos fák szintén határozott, markáns rajzolattal rendelkeznek, amit az évgyűrűk pasztáinak eltérő színe és porózussága okoz.
- A szórtlikacsú lombos fák rajzolata általában kevésbé markáns. Vannak kifejezetten elmosódott, semleges rajzolatú fafajok, melyeknél még az évgyűrűhatárok is nehezen vehetők ki (hárs, nyár, éger). Más szórtlikacsúak esetén az évgyűrűhatárok többé-kevésbé láthatók, a pászták színben elkülönülnek egymástól (bükk, dió, juhar). Ezek határozottabb rajzolatú fafajok.
A makroszkópos szerkezeti részeken túl a fa rajzolatának kialakításában a fahibáknak is jelentős szerepük, lehet. Ilyen fahiba a csomorosság, a fodrosság, a csavartrostúság (pl. a mahagóni, okúmé csavarodott rostkötegei), a göcsösség (főleg a tűlevelűeknél), a hullámos évgyűrűszerkezet (pl. gyertyán, vörösfenyő). Ezek a szöveti sajátosságok egyedivé teszik az adott faanyagot, így növelik az esztétikai értékét.
A fa fénye
A természetes fafelületek általában mattak, de vannak jellegzetesen fényes felületű fafajok (ilyen az akác, a szilva, a mahagóni stb.). Legnagyobb mértékben a vágási irány befolyásolja a fényt: a sugármetszeti felületek a legfényesebbek a bélsugártükrök csillogása miatt. A bélsugarakban elraktározott keményítőszemcsék átvágása ugyanis selymes fényt kölcsönöz a felületnek.
A keresztmetszet a legmattabb felület. A fa természetes fényének gyakorlati jelentősége azért nincs, mert a fatermékek felületeinek fényét a felületkezelés (lakkozás, viaszolás, olajozás, politúrozás) határozza meg.