A svéd klasszicista színek alkalmazása
A Gusztáv-palettát a világos színek – púderszerű törtfehérek, halvány kékek, zöldek, rózsaszínek, szürkék (peri grot) és szalmasárga – uralják. Ezek elsősorban a fal, a mennyezet és a bútorok en-suite festett alapszínei; a törtfehérek a rovarok ellen mésszel kezelt padlón is megjelennek. A markánsabb és élénkebb színek (kobaltkék, kobaltzöld, rozsdavörös) főként a kézzel festett díszítőmotívumokra, a fa-, gipsz- és trompe l’oeil díszítményekre, illetve a bútorkárpitok és kelmék mintájára korlátozódnak. A néha arany festékkel helyettesített aranyozást is előszeretettel használták a dekorok kiemelésére.
Fent: A díszteremben és a zeneszobában halványszürke, púderszerű törtfehér és fényes arany dominál. A szürke és a fehér alap kontrasztja hangsúlyosabbá teszi a helyiség arányait. Aranyozás emeli lá a képkeretet, a falmezőket keretező faragott szegélyeket, a mennyezet klasszicista motívumait. A matt sárga-aranyra festett falmezők és a függöny keresztdrapériái is belesimulnak a helyiség színvilágába.
Fent: A virág- és levélmotívumokat – szürkésfehér alapon – kobaltkék és szürke árnyalatokra festették. Keretezésük egyenes vonalakkal határolt, rozsdavörössel kontúrozott.
- A klasszicizmus
- Normandiai château (klasszicizmus képekben)
- Château du Champ de Bataille
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Fent: A klasszicista kartuson látható lugas sárga tónusai a kandalló fölötti aranyozott tükörkeret és a székek ülőpárnájának színeit ismétlik.
Fent: A Gusztáv-stílusú karosszék 20. Század eleji reprodukcióján aranyozás emeli ki a klasszicista motívumokat. A henger alakú svéd kályha csempéin szerepel a Gusztáv-paletta jellegzetes patinás kékeszöld tónusa is.
Fent: A szürke számos tónusa tűnik fel a Gusztáv-stílusú enteriőrökben: itt a falon, a betétes ajtón is látható, mégpedig finom zöldes árnyalással.
Fent: A svéd klasszicista enteriőrök kedvelt kék-fehér kockás bútorszövete itt a reprodukált Gusztáv-stílusú székeken látható.
Fent: A púderszerű, lágy tónus a kék tempera-festékbe kevert nagy mennyiségű krétapornak köszönhető.
Fent: A 19. Században a Gusztáv-stílus világosabb árnyalatait fokozatosan felváltották a svéd viktoriánus paletta sötétebb színei.
Fent: A svéd csempék inkább ón-, mintsem ólommázasak. Rajzolatuk, mint ezen a cserépkályhán a kék-fehér virágminta is, a holland delfti munkák formaterveit idézi.