Belső árnyékolók a lakásban: Energetikai kérdések és árnyékolók
Az árnyékolók, főként a belső árnyékolók, belsőépítészeti és funkcionális követelményeknek egyaránt meg kell, hogy feleljenek. A kiválasztáskor a gazdaságossági szempontokon túl a fűtésre és a hűtésre való hatásukat is figyelembe kell venni.
Árnyékoló, mint a lakberendezés eszköze
A belső árnyékolóknak, a függönyöknek, szalagfüggönyöknek nappal csak díszítő szerepük van, éjjel azonban diszkréten takarnak, tartják a meleget, és tompítják a kinti zajt. Egy csupasz üvegfelület – még ha nem átlátszó is – esti fénynél hideg, fekete és tükröző felületet ad, ha azonban behúzzuk a függönyt, vagy leeresztjük az árnyékolót, a lakótér mindjárt meghittebb és barátságosabb lesz.
Gondoljunk csak az átlátszó csipkefüggönyökre, ahol az áttekinthetőségen túl a mindkét irányú díszítés is igen fontos szempont. Az oldalra köthető világos függönyt sokszor a külső díszítő hatása miatt választjuk. Igényes külsejű épületek között sétálgatva azon vesszük észre magunkat, hogy inkább a „szép szemű” házak ragadják meg figyelmünket, ahol a szemek színét a kintről is jól látható függönyök színe adja meg.
Keskenyebb ablakokra függönyválasztás
Keskenyebb ablakokra a dupla függöny helyett érdemes szimpla, aszimmetrikus elrendezésű függönyt vagy szalagfüggönyt felszerelni. Ahol a szélességi méret a magasságnak legalább 2/3 része, kétoldali elhúzáshoz, illetve a fal takarására is alkalmas működtetést célszerű választani.
Mutatós lehet egy rúdra felfűzött vagy áthajtott lapos függönycsík, esetleg keskeny, szalagszerű szabású függöny is, a függönytartó zsinórokból pedig érdekes formák alakíthatók ki. Különleges hatást keltenek a neccfüggönyök, amelyek alapfunkciója a betekintés megakadályozása, változatos elrendezésük által azonban lehetővé teszik a szórt fényű megvilágítást is.
A belső terek tervezésénél és az árnyékolók kiválasztásánál – a már ismertetett hő- és fénytechnikai alapkövetelményeken túl – több szempontot is figyelembe kell venni.
Ezek a következők:
- maga a tér, ahol függönyözni akarunk;
- a tónusok, a sötét, illetve a világos színek eltérő hatása;
- a színek befolyása az ember közérzetére;
- a színek befolyása a hőérzetre.
A térhatás csak egy abból a sok összetevőből, amelyek egy belső tér összhatását befolyásolják. Egy nagyobb, igényesebb helyiségnek általában két falán is vannak ablakok -a benapozási igényeknek megfelelően -, az ajtó pedig többnyire ablakos fallal szemben helyezkedik el. Ez a két fő elem alapvetően meghatározza a helyiség bútorozhatóságát, a pihenő és a társalgó helyzetét. Ezt követi a bútorok, majd a színek, a kárpitok, a szőnyeg és nem utolsósorban a függönyök kiválasztása, ami szintén erőteljesen befolyásolja egy adott tér, egy helyiség használati értékét.
A bútorozandó, illetve a függönyözendő tér
- vetületi arányait,
- fa/padozati arányait,
- fa/mennyezeti arányait
…külön-külön is végig kell gondolni, főként alacsony bútorozás esetén.
Ablakos fal tagoltsága
Egy helyiség hangulatát az ablakos fal tagoltsága is befolyásolja. Más benyomást kelt egy rendezett ritmusú elrendezés, és megint mást az ablakok szétszórt vagy rendezetlen elhelyezkedése. A hangsúly többnyire az épület homlokzati megjelenésén – ezen belül is az ablakok elhelyezésén – van, és ennek vannak alárendelve a belső tér arányai. Hazánkban az épület tervezésekor vagy azzal egyidejűleg általában fel sem merül a belsőépítészeti terveztetés, aminek következtében a belső terek szempontjából szinte minden második épületnél komoly gondot okoz az ablakok elhelyezése. További problémát jelent az egy térben, egy falon elhelyezett ablakok szétszórtsága.
Az eltérő, a sötét és világos színek kontrasztja a belső térhatás szempontjából is meghatározó jelentőségű. Ha a tónuskülönbség nagy, tónuskontrasztról beszélünk, ha ez nem jelentős, a kontraszt, vagyis az ellentét lágy, ha viszont a tónusok közötti különbség igen nagy, kemény vagy éles kontraszt keletkezik. A tónusok közti átmenet lehet finom, fokozatos, ami szintén lágy hatást ad, ha azonban a különböző árnyalatok átmenet nélkül, élesen elhatárolódnak egymástól, akkor a hatás kemény és éles lesz.
Gyakori megoldás a tónusok alkalmazására
Utóbbit jól példázza az a gyakori megoldás, amikor egy világos színű, esetleg meszelt falon lévő ablakhoz egy- vagy kéttónusú (és egy-vagy kétrétegű) függönyt vagy egyéb belső árnyékolót választunk. A tónust tovább hangsúlyozza a függönyök mintázata és nem utolsósorban a mintázat saját kontrasztossága. A kettős függönyözésnél az alsót, vagyis a külsőt általában a nappali, a fölsőt, vagyis a belsőt általában az esti látvány szempontjából választjuk ki.
A tónusok, a réteg(ek) és azok kontrasztjainak „lépcsőzetes” összeválogatása erősen befolyásolja a helyiség hangulatát, melegségét vagy éppen az ellenkezőjét, „fázós” hatást keltő jellegét. Nagy és világos falon egy átlátszó függöny önmagában akkor is hidegérzetet kelt, ha külső árnyékoló szabályozza a benapozást, és megakadályozza a betekintést.
A tónusjelenség további eleme -főként függönyök vonatkozásában -a síkok, a felületek és a magasabb bútorok kapcsolata, azaz a térbeliség. A térbeli formák megjelenítésénél nagy jelentőségű az árnyék váltakozása, akár nappali, akár esti fényben. Nappal a „vetített” megjelenítés, este pedig az irányított fénysugár teheti hangsúlyosabbá a függönyt, és kiemelheti annak alakját.
Függönyvilágítás
Egyre gyakoribb belsőépítészeti megoldás a függönyvilágítás, ahol a függönytartóba épített fényforrásból a függönyre irányított fénynyaláb (vagy -sáv) szórt fénnyel megvilágítja a függönyt. Ez azonban csak hangulatvilágításként vagy másodlagos világításként vehető figyelembe, önállóan legfeljebb zenehallgatáshoz vagy tévézéshez stb. elegendő.
A lakótér színeit elsősorban a bentlakók ízlése és színigénye alapján kell kiválasztani. A színek harmóniája természetesen legalább annyira fontos, mint a tér és a kontrasztok egymásra gyakorolt hatása. A textíliák színeinek jól kell illeszkedniük a bútorzathoz és a padozathoz is. A falak színeivel való harmonikus kapcsolat alapfeltétele a jól megválasztott tónus- és színvilág.
Maguk a színek nem annyira a kényelmet, inkább a kellemes közérzet megteremtését segítik. A kényelem a tárgyak, a bútorok, a függönyök stb. formájától és kialakításától függ. A tárgyaknak, a függönyöknek és a színeknek a bentlakókat kell szolgálniuk, melegséget kell sugározniuk télen és nyáron egyaránt, úgy, hogy a helyiségben érezzük jól magunkat, és elfeledhessük a napi problémákat.
Energetikai kérdések és árnyékolók
A sugárzás épületen belülre jutásának megakadályozásával nyáron nagymértékben csökken a határolófalak mögötti tér energiamérlege. Hőszigetelési szempontból télen az árnyékolóknak természetesen nincs túl nagy jelentőségük, méreteik miatt azonban semmiképpen sem hanyagolhatók el.
A külső árnyékolók között az ablakzsaluk és redőnyök jöhetnek e tekintetben számításba. Az ablakzsaluk zárt állapotban néhány százalékkal csökkentik az ablak hőveszteségét, amit méretezéskor figyelmen kívül kell hagyni. A régi építésű házak redőnyös ablakainak szigeteletlen redőnyszekrényei erőteljesen rontották a ház hőmérlegét, a mai korszerű ablakrendszerek korszerű redőnyeinek kiváló minőségű redőnyszekrényeinél azonban nincsenek ilyen problémák.
A redőnyös ablakot energetikai szempontból a következők szerint kell vizsgálni:
- a redőny páncélzata;
- a redőnyszekrény hőtechnikai keresztmetszete;
- a fagyhatár helyzete a redőnyszekrény és az ablak kapcsolatánál;
- a filtrációs rések.
Télikerteknél a belső tér szempontjából igen nagy jelentőségűek a külső árnyékolók, főként a nyári értékelésben. Az árnyékoló és az üvegfelület között feltétlenül szükséges egy minimális méretű légrés.
A légrés az árnyékoló sugárterheléséből származó energia következtében konvekciós áramlást hoz létre, amelynek erőssége függ:
- a légoszlop magasságától (h);
- a légrés vastagságától (v);
- a kitorkollási keresztmetszettől;
- az árnyékoló színétől stb.
E tényezők kedvező értékei esetén lehúzott árnyékolóval normalizálhatok a belső terek klimatikus viszonyai. A belső árnyékolók hőtechnikai szempontból általában télen és nyáron egyaránt kedvezőek. Az energetikai kérdéseket befolyásoló tényezők:
- a fűtési mód és az árnyékoló, valamint
- a fűtőtest és az árnyékoló viszonya, továbbá
- az árnyékolók anyaga és vastagsága.
Lakásfűtés és függönyök
Amíg a helyiségek fűtési módjai és a fűtőelemek helyzete igen sokféle, addig a függönyök helyzete kötöttebb: mindig az ablaknyílások közelében helyezkednek el. A fűtési hőleadók és a függönyök igen nagy befolyással vannak egymásra a hatékonyság és az energiatakarékosság szempontjából egyaránt.
Elsőrendű gazdasági kérdés, hogy a megtermelt fűtési energiát a lehető legnagyobb mértékben a lakótéren belüli hőleadással hasznosítsuk. A központi fűtés hőleadó radiátorainak ablakok alatti elhelyezése igen nagy jelentőségű a hőleadás és a leadott hőmérséklet helyiségben tartása szempontjából. Az ábrákból egyértelműen látható a függöny rendkívüli szerepe a helyiség fűtésében. A különféleképpen alkalmazott függönyök eltérő eredményeket jelentenek a hőleadás és a hő helyiségen belül maradása tekintetében.
Fűtőtest és függöny kapcsolata
A fűtőtestek és a függöny szerepéről az egészséges levegő biztosítása szempontjából is szólni kell. Közismert, hogy a függönyök az egyéb lakáskárpitokhoz képest jóval hamarabb lesznek szennyezettek. Az olyan függönyöknél, amelyek alatt vagy mögött még fűtőtest is van, a szennyeződés még gyorsabb, ami a háziasszonyokat sokszor bosszantja. Pedig ennek örülni kellene, hiszen az előző ábrasorokon jól látható fűtési áramkör meleg levegője magával ragadja a szálló porszemeket, amit a függönyök felfognak, tehát szűrőként működnek a környezetünkben.
Egy-egy nagyobb függöny – radiátorral mögötte vagy alatta – a lakás levegőjének szennyezettségét akár 30…60%-kal is csökkentheti. Padlófűtés esetén ez még kedvezőbb, mert ilyen fűtési mód esetén – a felületi felhajtóerő következtében – az egész padozati pormennyiség lebeg, amelyet a függöny „leköt”, azaz kiszűr. Ebből természetesen következik, hogy a függönyöket rendszeresen, lehetőleg évenként kétszer, tél közepén és tavasszal tisztítani kell
Lakásbelső és függönyök
Este, mikor sötétedni kezd, az ember csak odalép az ablakhoz, és elhúzza a függönyt. Ezzel szinte jelképesen is leválasztotta magánéletét attól a külső környezettől, amelyben napközben elvegyült. A különféle fényfogók, spaletták, redőnyök feladták a leckét a klasszikus értelemben vett függöny számára.
Az új enteriőrök új kiegészítőket igényelnek, s az ablak eltakarása vagy szabadon hagyása úgy változik, akár a divatban a szoknya hossza. A színpadias, figyelemfelkeltő nyílászárókat hangsúlyozó súlyos, nehéz drapériák eltűntek, díszítő funkcióban, kiemelt helyen, esetleg nagypolgári miliőben lelhetünk rájuk. A ma otthona a tiszta harmóniák szigete, mely jól tervezett bútoraival valóban kiszolgálja az embert. Ebbe semmiképpen sem fér bele ráncok és fodrok vasalgatása.
Még szebben áll a fényáteresztő drapéria, ha az aljára ólomzsinór kerül. A természetes esést segítik, de a fölösleges ráncolódást megakadályozzák a textil oldalára varrt ólomnehezékek. Megfelelő alkatrészek: csipeszek, guri-gurik, kampók, karikák és dekorcsipeszek kaphatók ahhoz, hogy a mintát nélkülöző egyszínű függönyök különféle formát ölthessenek.
A szép függöny
Az új évezred első éveiben a belsőépítészeti eszköztár – köztük a függönyök választéka – óriásira növekedett. Nem kevés utánajárással és fejtöréssel állíthatjuk össze e széles választékból a számunkra legpraktikusabb, leghangulatosabb függönykompozíciókat. A kereskedelemben már komplex szolgáltatásokkal állnak rendelkezésünkre, fáradságot, időt nem kímélő utánajárást megspórolva számunkra vállalják a tanácsadást, tervezést, kivitelezést, s így árban, minőségben és hangulatban is az igényeinknek legmegfelelőbbet kapjuk.
Egy rossz döntéssel azonban több bosszúságot szerezhetünk magunknak, mint örömet. Milyen tehát a jó függöny? Röviden: a függöny akkor jó, ha alapvető esztétikai (díszítő) és használati funkciójának eleget tesz, s emellett alapanyaga és gyártási technológiája biztosítja a hosszú élettartamot és kezelhetőséget. A függönyök egyik alapvető funkciója „jelenlétükben” rejlik. Abban, hogy nélkülük a lakások ridegebbek, kevésbé hangulatosak, s más az akusztika is egy textil nélküli térben. Lágyságukkal szinte feloldják a falak, bútorok mértani formáit.
Színek, minták összhangja
Fontos tudni azt is, hogy saját ízlésünknek, elképzelésünknek mi felel meg. Ügyeljünk a színek, minták összhangjára, vegyük figyelembe a már meglévő bútorainkat, lakásunk adottságait. Döntsük el, modern vagy klasszikus stílusban rendezzük-e be otthonunkat. Milyen függönyforma, milyen stílusú fazon az, amely illik ehhez, s ezt milyen színű, mintájú, textíliájú alapanyagokból tudjuk megvalósítani.
A klasszikus formájú függönyökhöz általában súlyosabb drapéria illik, s ehhez fehér vagy ekrü színű fényáteresztő függönyt választhatunk a ma nagyon kedvelt alapanyagból. Ugyanakkor modernebb lakásba esetleg színes organzák, taftok ajánlhatók lazább formában, esetleg bonyolultabb szabás nélkül, csak az ablak köré tekerve, csavarva. Az év divatslágere a színes organza, illetve minden más színes, fényes alapanyag. A szövetek lágyságát, leheletszerűségét, fényességét csúcstechnológiával előállított, a természetes hernyóselyem szálnál is finomabb fonalakkal érik el. Vigyázzunk azonban, mert a színes, áttetsző függöny az egész ablakfelületen használva sok fényt elvesz, és a belső fény színét is erősen megváltoztatja.
Függönyök a nappaliban
A jó választáshoz azt is pontosan tudnunk kell, melyek azok a funkciók, amelyeknek meg kell felelniük új függönyeinknek. A hálószobai függönynek például nagyon fontos a sötétítő szerepe a nyugodt pihenés érdekében, ezért sűrű szövésű anyagot válasszunk, kivéve ha van redőny vagy roló. Ebben a helyiségben különösen jól hangoljuk össze a színeket, mintákat, puha alapanyagokat, hogy ne legyen nyugtalanító az összhatás. Más alapanyagot és más függönymegoldást kívánnak a más funkciójú terek. A nappalinak esetleg reprezentációs szerepe is van, míg a konyhában szinte csak jelzésértékű a függöny, hiszen itt minél több fényt kell beengednünk az ottani munka és a tisztaságérzet fokozása miatt.
Praktikus, ha pontokba szedjük saját magunk számára, hogy melyek a fontos, irányadó funkciók, amelyeket szem előtt kell tartanunk, ezeket rangsoroljuk, s így válasszunk alapanyagban és stílusban megfelelő textíliát. Alapanyagukat tekintve a len-, a gyapjú-, a pamut- és selyemszövetek természetes alapú textíliák. Ezek az anyagok általában a szövés textúráját is láttatják, kiemelik, és a természet színeinek ezernyi árnyalatával bűvölik el az embert. A választásnál gondoljunk arra, hogy a textúra, a felület önmagában is mintaértékű, s emellett a szövés határozza meg, hogy erős, durvább vagy lágy esésű lesz-e a szövet.
Ezeket a természetes, környezetbarát textileket azonban tisztán ritkán találjuk meg, inkább keverék formájában vannak jelen a kereskedelemben. A csupán pamut alapanyagú függönyök élettartama például rövidebb, mint a szintetikus szálaké, mert használat során a szálak elvékonyodnak, szakadékonyakká válnak. Ezért elterjedtebb a poliészter alapanyag, illetve a pamut, esetleg len-poliészter keverék. Ezek esetében ötvöződnek a természetes alapanyag jó tulajdonságai a poliészter kezelhetőségével és tartósságával.
Más eljárásokkal is készülnek függönyök
Melyek célja a használati tulajdonságok előnyös megváltoztatása. Létezik például fényvédő kikészítés, láng- és égésgátló kikészítés, amelyek azonban jelentősen megdrágítják az alapanyagot, ezért ezeket inkább közületek igénylik. Végezetül még egy fontos tanács, amelyet érdemes megszívlelnünk. Ahhoz, hogy igazán jó legyen a függönyünk, hagyjuk, hogy egy hozzáértő meggyőzzön bennünket, mekkora mennyiséget vegyünk, mert a szép szövettextília is csak akkor mutat igazán, akkor éri el a kívánt hatást, ha az adott felületre a megfelelő anyagmennyiséget rakjuk fel. Általában a karnisszélesség két, két és félszeresét kell megvásárolni.