Fényvisszaverődés, fényátbocsátás
Ha a fénysugár átmegy egy bizonyos fénysűrűségű közegből egy más sűrűségű közegbe, akkor többé-kevésbé eltér eredeti irányától. Vannak anyagok, amelyeken a fénysugár nem képes áthatolni. A felület attól válik láthatóvá, hogy a fényt visszaveri, ami lehet párhuzamos vagy szórt visszaverődés. Ezt nevezzük reflexiónak.
Ha a fénysugarak párhuzamosan érkeznek a felületre, és onnan párhuzamosan verődnek vissza, párhuzamos reflexió következik be. Ezek sík, polírozott, fényes, tükröződő felületeknek látszanak. Szórt reflexió esetén a fénysugarak egyenetlen, érdes felületre esnek, így minden egyes fénysugár más szögben éri a különböző felületi színeket, ezért a fény már nem párhuzamosan verődik vissza, hanem különböző szögben. A felület matt hatású lesz, és diffúznak nevezzük.
Reflexió (felső kép) és szórt reflexió (alsó kép)
Az olyan anyagokat, amelyeken a fény áthatol, átlátszónak vagy áttetszőnek látjuk. A fénysugarak átjutnak az anyagon, az ilyen anyagok színtelenek vagy színesen áttetszőek (mint az üveg), a párhuzamosan érkező fénysugarakat törés nélkül, párhuzamosan engedik tovább. Ezt nevezzük transzmissziónak.
És végül vannak olyan anyagok, amelyek az áthaladó fény sugárzó energiájának egy színét hővé vagy más egyéb energiává alakítják át, miközben fényveszteség áll elő. Bizonyos anyagok minden fénysugarat elnyelnek, abszorbeálnak. Ilyen a fekete szín, anyagban pl. a fekete bársony, a korom. Ez az abszorpció.
- 5 tipp, hogyan varázsoljunk provence-i hangulatot otthonunkba
- Hogyan ápoljuk értéktárgyainkat?
- 11+1 dolog a beltéri festésről
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A felületeket érő fényáram nagysága, a felületek besugárzása a megvilágítás fogalmával adható meg. A megvilágítás a felületre eső fényáram sűrűsége. Jele: E, egysége: lux. A megvilágítás azt a hatást jellemzi, amelynek a felülete ki van téve, lényegében a felület megvilágítottsága. A megvilágítás additív, ha egy felületet több forrásból jövő fény világít meg.
A több forrásból érkező fény összegezhető:
eredő = E1 + E2 + E3 + … + En.
Az adott felület megvilágítása függ a beeső fény irányától. Legnagyobb a megvilágítás, ha az adott fény merőlegesen esik a felületre. A felülettel párhuzamosan eső fény a súrlófény, amely nem eredményez megvilágítást.
A színes felületek színképe azt igazolja, hogy rajtuk a spektrum színeinek egyik része mindig elnyelődik, tehát a visszavert szín (a tulajdonképpeni anyagszín) a színkép másik felének színeiből épül fel és keveredik össze. Ez a jelenség változó, a színkép különböző helyeire esik, a vizsgált anyag színjellegétől függően. Azokat a színeket, amelyekből az anyag összetevődik, domináló színcsoportnak nevezzük, azokat pedig, amelyek nem láthatók, mert a színes anyag elnyeli őket, kompenzáló színcsoportnak.
Amennyiben fehér fény, azaz a nap fénye éri egy tárgy felületét, akkor ez a felület bizonyos fényhullámokat vagy színeket abszorbeál, vagyis elnyel, másokat pedig visszaver. A spektrum színeit két tetszőleges csoportra osztva mindkét csoportot egy-egy gyűjtőlencse segítségével egy-egy színné egyesíthetjük. Az így létrehozott két szín egymással komplementer kapcsolatban áll. A felületről visszavert fénysugarak olyan színt hoznak létre, amely az abszorbeált, azaz elnyelt sugarak összegének a komplementere, tehát a visszavert színt érzékeljük a tárgy saját színének.
- Az a tárgy, amely a fehér valamennyi sugarát visszaveri és egyetlen sugarat sem abszorbeál, fehér színűnek látszik.
- Az a tárgy, amely a fehér valamennyi sugarát abszorbeálja és egyetlen sugarat sem ver vissza, fekete színűnek látszik.
- Ha narancsszínű monokróm fénnyel világítunk meg egy kék testet, akkor feketének látjuk, mivel a narancsszínben nincsenek kék sugarak, amelyeket visszaverhetne.
- Tehát, ha változtatjuk a megvilágítás színét, megváltoznak a tárgyak lokális színei is.
- Minél színesebb a megvilágítás, annál nagyobb mértékben módosulnak a helyi színek.
- Minél fehérebb a megvilágítás, annál tisztábban jelennek meg a lokális színek.
Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a szín megjelenése függ a megvilágítás fajtájától. Ezért ajánlatos a színválasztást annál a fénynél elvégezni, amelyet várhatóan később is használunk a világításra. Ha két anyag színe egy fényforrásnál azonos színűnek látszik, más színösszetételű fényforrás használata esetén különbözhetnek egymástól. Ezt a jelenséget nevezzük metamériának.
Vannak olyan közvetett színek, amelyeket teljesen azonos színűnek ítélünk, azonban ezeknek a spektrális színösszetétele különböző. Az ilyen színeket metamer színeknek nevezzük. Az azonos színek közül pedig azokat, amelyeket a spektrális összetételük is azonos, izomer színeknek nevezzük. Megállapíthatjuk tehát, hogy a gyakorlatban használatos „festékek” (pigmentek, színezékek, színes oldatok) jellegzetes színét a felületről visszaverődő vagy rajtuk áthaladó, többféle színű fénysugarak keveréke okozza.