Színinger, színérzet és érzelmek
A színtani tanulmányok során elsősorban a színérzékelés folyamatával, a fények és a színek, mint ingerek, azaz színingerek vizsgálatával foglalkoztunk. A szín az anyagi jelenségeknek a különböző hullámhosszú fénysugarak visszaverésén alapuló, látással érzékelhető tulajdonsága. A szín fogalmán a mindennapi szóhasználat a szembe hatoló sugárzást és az ennek következményeként létrejött tudatalattit is érti. Pontosan fogalmazva azonban az elsőt színingernek, a másodikat színérzetnek nevezzük.
Színinger
A szembe behatoló, fizikailag meghatározott sugárzás a színinger. A színinger fogalom a pszichofizika területéhez tartozik, pszichofizikai skálákkal mérhető. A színingerek közötti törvényszerűségek megállapításával, rendszerezésével, mérésével a színmetrika foglalkozik. A színmetrika a fizika fiziológiával és pszichológiával való határterülete. A színérzékelés azonban egy hármas látásfolyamat, amelyre a fizikai, élettani és lélektani síkok együttes összefüggéseinek figyelembevételével kapunk magyarázatot.
A színlátás jelensége az agyban jön létre. A színingert a feldolgozó mechanizmusunk, az emberi agy átalakítja színérzetté. A színinger tehát színérzetté válik az emberi szervezet magasabb fokú idegtevékenységének eredményeként. Ez egy bonyolult összefüggéseket mutató tudati, vagyis emlékező, gondolkodó, asszociációs és lelki folyamat. A színérzet tehát valójában azt jelenti, hogy milyen a megítélésünk, tehát milyen színűnek érzékeljük az adott felületet az adott viszonyok mellett. A szembe behatoló és színérzetet keltő fizikailag meghatározott látható sugárzást színingernek nevezzük.
Ezek lehetnek:
- Akromatikus színinger az olyan inger, amelynek színtartalma zérus (fekete, fehér, szürke színek).
- Kromatikus színinger az olyan színinger, amelynek színtértartalma nem zérus, amelyhez tehát a jellemző vagy kiegészítő hullámhossz hozzárendelhető.
- Izokrom színingernek nevezzük azt a színingert, amelyek a látómező két szomszédos részében egyidejűleg hatva azonos színérzetet keltenek.
- Heterokrom színinger: azok a színingerek, amelyek szomszédos mezőkben egyidejűleg hatva különböző színérzetet keltenek.
- Komplementernek mindig két olyan színingert nevezzük, amelyek megfelelő arányú additív keveréke meghatározott akromatikus színingert, azaz szürke színt eredményez.
- Metamer színinger olyan spektrálisan eltérő színinger, amelyek azonos észlelési körülmények között (fényeloszlása, megvilágítása és a megfigyelés geometriája, látóméretek) azonos színérzetet keltenek.
Színek és érzelmek
Érzelmeink valamilyen valóságot, eseményt, helyzetet, tárgyat vagy mozzanatot tükröznek. Fontos szerepet játszanak lelkiállapotunk meghatározására és kihatnak cselekvéseinkre is. Bizonyos benyomások kellemes vagy kellemetlen hatást válthatnak ki. Az ingerek egy része negatív érzelmeket (félelem, aggodalom, harag, szomorúság, idegesség), más részük pozitív érzelmeket (vidámság, öröm, felfrissülés, megnyugvás) hoz létre. Az ingerek karakterét részben az általuk kiválasztott élettani hatás, részben a hozzájuk kapcsolódó tapasztalatok határozzák meg.
A jin és a jang olyan kettősséget jelent, ahol az ellentétpárok egymást kiegészítő, ellentétes energiák, amelyek természetére jellemző, hogy egyik sem létezhet a másik nélkül. A jin-energia mindig megtalálható a jangban, mint ahogyan a jang-energia a jinben. Férfi-nő, igen-nem, jó-rossz, pozitív-negatív, erős-gyenge, világos-sötét.
- Vintage, klasszikus, kockás? A legszebb gyermektapéták közül válogattunk!
- Pompázzon zöld színben nappalink!
- Frissítő menta
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A jin és a jang kínai jelkép, amely világnézetük lényegét fejezi ki. A hozzájuk tartozó színekhez érzetek, tulajdonságok társulnak. A teremtés pillanat, ami az idők kezdetén jött létre. Azóta egyedül ez a két kozmikus erő létezik. Minden élet bennük gyökerezik, benne foglaltatik minden létező Az érzelmek egyes fajtái sokféleképpen osztályozható. Az érzelem lehet ún. „közérzet”, ami az ember egy adott időbeli, általános érzelmi alapirányultságát, és lehet „hangulat”, ami ennek az irányultságnak a módosulásait jelenti.
Az érzelem ezen fajtái általában nem egyetlen inger következtében jönnek létre, hanem a szervezetet érő külső és belső ingerek összességének eredményeként. Más érzelmek többé-kevésbé egyetlen kiváltó ok következményei, és osztályozásuk során a kellemes-kellemetlen határok között rendezhetők. Általában olyan inger érzelmi hatása kellemes, amely a szervezet egész élettevékenysége szempontjából kedvező hatású, míg a kellemetlen érzelmek a szervezetre káros ingerek kísérői.
A színhatások a színérzékelés során különösen szoros kapcsolatot, összefüggést mutatnak az érzelmi élettel. A színek vegetatív idegrendszeren keresztül a közérzetre, a szervi működésre kifejtett hatását használják fel a gyakorlatban a munkahelyek színes környezet alakítása (színkondicionálása) során, vagy az orvostudományban, amely a színek hatását terápiai céllal alkalmazza.
A különböző lélektani tesztek és színpreferencia-kísérletek azt bizonyítják, hogy nemcsak különböző embercsoportoknál, hanem a különböző nemeknél vagy eltérő életkorú embereknél is jelentős különbségek figyelhetők meg az egyes színek érzelmi hatásában.
Vaszilij Kandinszkij szín- és érzelemelmélete (kép fent). Az orosz Vaszilij Kandinszkij szerint a szín az érzelem közvetítésének leghatékonyabb eszköze. A szín szellemi és érzelmi erejéről megállapított törvényszerűségeit egy saját farkába harapó kígyóhoz hasonló körforgásként ábrázolta. A fekete és a fehér – „a hallgatás két nagy lehetősége, a születés és a halál” – kívül esik a színkörön. A körben a színek hideg-meleg párosítás szerint szerepelnek.
A különböző színharmóniák, színkontrasztok alkalmazását, a színek térhatását, szimbolikáját a grafika, a szobrászat, az építészet és az iparművészet is az alkotás fontos elemének tekinti és használja. Az építészetben alkalmazott színes felületborítások, falfestések, színes üvegablakok nem csupán díszítenek, hanem a tér különböző síkjain megjelenve a térhatás kialakításában is fontos szerepet játszanak. Korunk belsőépítészete, környezetalakító és tárgyformáló művészete egyre tudatosabban alkalmazza a színeket, ahogy a különböző tudományágak kutatásai feltárják fizikai, biológiai és pszichikai jellegüket.
Otthonunk színei, hatások
Otthonunk, környezetünk színeinek megválasztásánál, ha nem is a tudományos háttér felhasználásának tudatosságával, de a tapasztalatok és a megszerzett ismeretek birtokában kell figyelembe vennünk a színek harmonikus, diszharmonikus, valamint kontraszthatását is. Lakásunk nyugodt, barátságos hangulatát a berendezési tárgyak, építészeti elemek színeinek harmóniájával teremthetjük meg.
A hideg színek nyugtató, pihentető, a meleg színek élénkítő hatásúak, nagy mennyiségben azonban nyugtalanító, zaklató hatásúak lehetnek. A vörös szín emeli a vérnyomást, a kék csökkenti a fájdalomérzetet, a zöld nyugtatóan hat. A helyiség színérzésénél nemcsak a szín karakterére, hanem arra is figyelnünk kell, hogy azt a színt a térnek melyik részén alkalmazzák.
Goethe foglalkozott tudományosan először a szín elementáris érzéki-erkölcsi hatásával. Megállapításai alapvetők, amelyeket művészek és színpszichológusok egyaránt átvesznek. Az érzéki-erkölcsi hatáson a színeknek azt a döntő és jelentős hatását érti, amit a szem érzékszerv által tesz a kedélyállapotra. Az egyes színbenyomások nem cserélhetők fel, specifikusan működnek, és határozottan specifikus állapotokat idéznek elő az eleven szervezetben. A szín pszichofizikai hatását nem mindig fedik a szín szimbolikus karakterével kapcsolatos meghatározások, bár gyakran tapasztalható egyezés.